På
ett sätt ser jag mamma varje dag
På ett sätt ser jag mamma varje dag. När jag tittar ner på
mina händer här vid tangentbordet. Framför allt är det
strukturen, rynkorna, huden. Men också finns där en
innesluten nervositet, en lätt darrning, en tonus, en
dallrande sträng som sjunger bakom stängda dörrar. Ytligt
sett är händerna lika till förväxling, förutom att mina
händer idag är lite rundare, påbyggda med det hull som
mamma på grund av sin sjukdom aldrig la på sig. Som både
mormor, moster och jag fått med åren.
Jag är 54 år idag. Mamma var 54 år när hon dog, den 17
november 1977. Det låter sorgligt. Men egentligen, det
sista året i hennes liv, när hon blev sjukare och sjukare
och mer beroende av oss, ledde det fram till en ljusning
och glädje. Glädjen är upptäckten av vårt ordlösa men allt
djupare förhållande som skapades under det året. Glädjen
består i att ha varit med om det, att ha upplevt en sån
sammansmältning. Som att vi tu blev ett igen. Att jag, det
gråtande barnet fann fram till den tröstande famnen. Att
hålet som var längtan fylldes av klaraste, svala vatten för
liv och hugsvalelse.
Mamma står i köket vid fönstret framför köksbänken av mörk
teak. Hon tänder en cig och tar ett par bloss innan hon
fimpar ner i askkoppen, den mörkröda, trekantiga av glansig
keramik. Hennes fingrar darrar lätt. Nu dallrar mina
fingrar lätt över bokstäverna under min hand. Det är den
inneslutna nervositeten. En ångest som inte lever fullt ut.
En hemlighetsfullhet. En tystnad. Ibland är det ren
passivitet, ibland är det lojhet, ibland är det ett stoiskt
lugn, en väntan. Till slut var jag tvungen att sluta röka.
Varje gång jag tog dagens första cigarett fylldes jag av
fysiskt illamående, av yrsel och darr. Och av en obestämbar
ångest.
Mamma Kristina, eller Kerstin som hon kallades i sin egen
familj och Polly, som min far sa. Hon föddes i Leksand
1923. Hon hade en storebror och fick en lillasyster. Pappa
hette Fritz och var över sextio år när hon föddes. Mamma
hette Hulda och var i tjugoåren. Morfar hade dragit sig
tillbaka till Leksand för att bota sin astma och byggde ett
jättelikt kråkslott på Käringberget i Leksand. Fullt med
rum, trappor, påbyggnader, balkonger, stora barockskåp och
andra möbler i trä. Mormor kom dit som hushållerska,
bonddotter från Västergötland och slutade som
pensionatsvärdinna på sjuttiotalet i det huset.
Mamma hade mörkt, rakt hår och spadformat ansikte som barn.
Hög, kullrig panna och stora ögon. Hon har själv beskrivit
sig som den fula i förhållande till sin lillasyster, som
var söt och glad och charmfull med stort, burrigt hår. Nu
minns jag med hjälp av fotografier. Mamma i mörk klänning
med vita kanter står bredvid sin pappa som har lillasyster
på en fårfäll i knät. Tre ungar – morbor, mamma och
moster sitter iklädda overaller på trappen till dörren. De
är väl nio, sju och fem år. Morbror har keps och skrattar.
Mamma sitter rakt och ler och lillasyster sitter kokett och
lutar sig mot mamma. De har blivit tillsagda att ha
händerna på knäna. Tripp, trapp, trull. Nästa bild en
femtonåring, tror jag. En ung kvinna i scoutkläder lutar
sig mot en gärdsgård i skogen på tomten. Håret uppsatt och
scoutmössan lätt på svaj. Mammas karakteristiska leende mun
som döljer framtänderna, som var tre i stället för två. Sen
kommer realkortet. Långt, lockigt hår väller ut under den
grå mössan. Fortfarande det lugna leendet. Hon är vacker.
Hon avbildas på bild i skyltfönstret hos fotohandlaren i
Leksand. Hon är lika tjusig som Garbo med spikrak näsa och
djupa ögon med tunga ögonlock. ÷gonen är gröna och håret
mörkbrunt. Hon har många uppvaktande kavaljerer. Hon är
sensuell.
I Leksand spelar hon teater, hon är duktig i gymnastik och
vill bli gymnastiklärare. Hon ska få vara med på en av de
stora –iaderna i Stockholm, slutet 30-talet, i en
gymnastikpatrull från Leksand, men när hon kommer fram har
hon fel kofta med sig. Så hon får sitta på Stadion och
titta på. Hon är djupt besviken.
Men hon ska söka in på GCI har hon tänkt och åker till
Helsingborg för att läsa in studentexamen som privatist.
Det gör man på Strixaskolan i Ramlösa. Dit kommer ungdomar
från hela Sverige. Och så blir hon kär. Andreas, min far,
tar henne med på konserter. De cyklar på fredagskvällarna
till fars föräldrar uppe på Hallandsåsen. Mamma är mycket
musikalisk. Hon har lärt sig spela piano av morfar och
spelar nu fyrhändigt med sin blivande svärmor, som är
organist. Mamma tar sin examen, far också, han jobbar som
skogsarbetare ett tag, mamma är i tjänst hos släktingar i
Tumba som har en gård. Hon går på Nalen, har en vid
klänning med stora fickor. Allt som händer här och de unga
åren vet jag inte så mycket om. Bara det ytliga och inte
heller i vilken ordning och inte heller allt, antagligen.
Men det går som det går ibland, inte GCI, utan ett barn och
giftermål. De gifter sig i Leksand, i mammas hem. Prästen
heter Montan och är pappa till mammas bästa väninna Inga.
Mamma har en ljusgrön sidenliknande klänning med puffärmar,
kort och insvängd i midjan. Det syns inget av graviditeten.
Far ser väldigt allvarlig ut i mörk kostym. Mamma sydde en
kudde av klänningen, en matelasserad kudde, som hon gav
till farmor och som farmor gav henne tillbaks. Nu har jag
den.
Far skulle studera till psykolog så familjen hamnade i
Lund. Först inneboende i en villa utanför stan, sen på
Gråbrödersgatan ovanför ett antikvariat och sista adressen
i Lund var Lokförargatan på söder. Först kom min bror och
sen föddes jag, 1945 och 1947. Efter tio års äktenskap åkte
far till Stockholm för att söka jobb. Mamma försörjde oss
med kontorsjobb och så spelade hon teater. Inte heller här
kan jag säga vad som hände och vad människor sa och kände.
Vi hade nog rätt kul. Vi köpte en gammal Dodge skåpbil som
vi kallade Fy Bubblan och åkte med några kompisar till
Spanien 1953. Min bror och jag fick påssjukan precis när vi
åkte, men ingen hade lust att återvända så vi stacks med
stora sprutor i stjärten under vistelsen i Tarifa. Jag var
fem år och det kanske är mitt första sammanhängande minne.
Jag skrev ett brev till farmor och farfar –
egenhändigt – som avslutades med ”ni kan också
skika et baket åm ni vill”.
En minnesbild. Mamma dammsuger våningen och hon gråter.
Tårarna rinner ner för hennes ansikte. Så småningom sipprar
informationen ner till mig. Far har hittat en som heter
Brit-Lis som han ska gifta sig med. Han ska bo i Stockholm
och det ska vi med, fast med mamma. Hon ska bli
småskolelärarinna och gå på ”seminariet”. Vi
byter Lokförargatan mot Valutavägen. Jag får eget rum. Vi
köper en massa nya möbler, filtar, sängar, en natt bor vi
på hotell och sover under röda sidentäcken.
En historia om min mamma blir en historia om mig och vad
jag uppfattar om henne. En historia om hur jag uppfattar
vårt förhållande, om hur hon var mot mig. Hon var ingen
gosemamma som bakade bullar. Fysisk närhet fick jag genom
att söka skydd bakom hennes rygg och suga på tummen. Jag
minns inga smekningar och kramar, inga söta ord som raring
eller älskling eller jag älskar dig. Men jag minns att
mamma reagerade på en bekant som skröt om sina barns
bedrifter med orden: – Jag tycker om Maria precis som
hon är. Som om jag inte hade några bedrifter att skryta om.
Vilket jag hade, fast det tog man inte upp som något
märkvärdigt, att man kunde läsa vid fem års ålder, att man
var duktig i skolan, att man hade massor av fantasi. Att
man var duktig och intelligent inom flera områden var ju
inget märkvärdigt. Sån var hon ju själv.
Skilsmässan blev ett stort trauma för mamma. Som jag
uppfattade det, hamnade hon i en depression som varade i
många år. Framför allt minns jag att hon sov i soffan med
vår hund Kalle i knävecken när jag kom hem efter skolan.
Hon var trött. Far kom och hälsade på och vi gjorde
utflykter som om vi var en vanlig familj.
Jag var åtta år när vi kom till Stockholm, året var 1954.
När jag var fjorton kom en ny man in i mammas liv och mamma
och jag blev fiender. Min lillasyster kommer som den
förlösande glädjekatalysatorn, solstrålen i våra liv, den
som alla älskar. Aldrig för ett ögonblick har hon varit
annat än en varm punkt i mitt hjärta.
Och sen flyttar jag hemifrån och då förändras vår fiendskap
över natten och blir vänskap och beroendeskap. Från båda
hållen. Varför det är så vet jag inte. Jag är glad för att
det onda gick över. Men det har lämnat efter sig en viss
bitterhet, att under en viktig period ha levt med
utanförskap, att vara oförstådd. Man skulle kunna tänka
sig, att det var då hålet av längtan kom till. Men i själva
verket tror jag hålet av längtan kom till mycket tidigare,
att jag även ärvt det av min mamma. Det kan vara en tröst
att också tänka sig, att vi bägge hjälptes åt att fylla det
med vatten. Genom att gå in i varandras själar och titta på
det vi fick se. Behovet av åtskillnad när jag var tonåring
blev till en längtan tillbaka till den tid då jag blev till
och jag var beroende av dig. Den ordlösa tiden innan jag
föddes återlevdes den sista tid du levde.
För mamma fick leukemi som hon levde med i åtta år, dubbelt
så länge som förväntat. För det är en annan egenskap jag
förknippar med mamma. Uthållighet. Mitt foto på mamma. Hon
är fyrtio år och hon tittar på min syster, som är så liten
att hon bara kravlar på golvet. Bara mammas ansikte ses,
hennes huvud lutar och blicken ser neråt mot golvet. Den är
öm. Kärleken finns där. Jag tror att hon är rädd att visa
det kärleksfulla fullt ut därför att hon är rädd att mista
det då. Jag är rädd att mista min mamma, därför tar jag god
tid på mig när budet kommer att slutet är nära. Jag äter
frukost, tar på mig nytvättade och nystrukna kläder, gör
mig fin i håret, tar tunnelbanan till sjukhuset. Och när
jag kommer fram har hon slutat leva.
Det hade varit roligt med en mamma som kom och hälsade på
mig lite då och då, som jag kunde ringa till minst en gång
i veckan föra att berätta vad som händer och hur vi mår.
Och som jag kunde oroa mig för och undra hur länge jag fick
ha.